تحقیق درباره ی تاریخچه ی ویندوز
welcome to behtardownload
مرجع دانلود و آموزش

سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل وظیفه استفاده و کنترل سخت افزار کامپیوتر و ایجاد یک محیط نرم افزاری قدرتمند و در عین حال ساده برای انجام کارهای کاربر را بر عهده دارد.

وظایف یک سیستم عامل (Operating System (OS) عبارت است از:

(Windows Operation System (History & Scrutiny

· مدیریت پردازنده

· مدیریت حافظه

· مدیریت دستگاهها ( ورودی و خروجی )

· مدیریت حافظه جانبی

· اینتر*** برنامه های کاربردی

· رابط کاربر

سیستم عامل دوکار مدیریت منابع و سختافزارها و نرمافزار سیستم کامپیوتر را انجام میدهد.

سیستم عامل بدون شک مهمترین نرم افزار در کامپیوتر است . پس از روشن کردن کامپیوتر اولین نرم افزاری که مشاهده می گردد سیستم عامل بوده و آخرین نرم افزاری که قبل از خاموش کردن کامپیوتر مشاهده خواهد شد، نیز سیستم عامل است . سیستم عامل نرم افزاری است که امکان اجرای تمامی برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد. سیستم عامل با سازماندهی ، مدیریت و کنترل منابع سخت افزاری امکان استفاده بهینه و هدفمند آنها را فراهم می آورد. سیتم عامل فلسفه بودن سخت افزار را بدرستی تفسیر و در این راستا امکانات متعدد و ضروری جهت حیات سایر برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد.

تمام کامپیوترها از سیستم عامل استفاده نمی نمایند. مثلا” اجاق های مایکرویو که در آشپزخانه استفاده شده دارای نوع خاصی از کامپیوتر بوده که از سیستم عامل استفاده نمی نمایند. در این نوع سیستم ها بدلیل انجام عملیات محدود و ساده، نیازی به وجود سیستم عامل نخواهد بود. اطلاعات ورودی و خروجی با استفاده از دستگاههائی نظیر صفحه کلید و نمایشگرهای LCD ، در اختیار سیستم گذاشته می گردند. ماهیت عملیات انجام شده در یک اجاق گاز مایکروویو بسیار محدود و مختصر است، بنابراین همواره یک برنامه در تمام حالات و اوقات اجراء خواهد شد.

برای سیستم های کامپیوتری که دارای عملکردی بمراتب پیچیده تر از اجاق گاز مایکروویو می باشند، بخدمت گرفتن یک سیستم عامل باعث افزایش کارآئی سیستم و تسهیل در امر پیاده سازی برنامه های کامپیوتری می گردد. تمام کامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل می باشند. ویندوز یکی از متداولترین سیستم های عامل است . یونیکس یکی دیگر از سیستم های عامل مهم در این زمینه است . صدها نوع سیستم عامل تاکنون با توجه به اهداف متفاوت طراحی و عرضه شده است. سیستم های عامل مختص کامپیوترهای بزرگ، سیستم های روبوتیک، سیستم های کنترلی بلادرنگ ، نمونه هائی در این زمینه می باشند.

سیستم عامل با ساده ترین تحلیل و بررسی دو عملیات اساسی را در کامپیوتر انجام می دهد :

- مدیریت منابع نرم افزاری و سخت افزاری یک سِستم کامپیوتری را برعهده دارد. پردازنده ، حافظه، فضای ذخیره سازی نمونه هائی از منابع اشاره شده می باشند .

- روشی پایدار و یکسان برای دستیابی و استفاده از سخت افزار را بدو ن نیاز از جزئیات عملکرد هر یک از سخت افزارهای موجود را برای برنامه های کامپیوتری فراهم می نماید.

اولین وظیفه یک سیستم عامل، مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری است . برنامه های متفاوت برای دستیابی به منابع سخت افزاری نظیر: پردازنده ، حافظه، دستگاههای ورودی و خروجی، حافطه های جانبی، در رقابتی سخت شرکت خواهند کرد. سیستم های عامل بعنوان یک مدیر عادل و مطمئن زمینه استفاده بهینه از منابع موجود را برای هر یک از برنامه های کامپیوتری فراهم می نمایند.

وظیفه دوم یک سیستم عامل ارائه یک رابط ( اینتر*** ) یکسان برای سایر برنامه های کامپیوتری است . در این حالت زمینه استفاده بیش از یک نوع کامپیوتر از سیستم عامل فراهم شده و در صورت بروز تغییرات در سخت افزار سیستم های کامپیوتری نگرانی خاصی از جهت اجرای برنامه وجود نخواهد داشت، چراکه سیستم عامل بعنوان میانجی بین برنامه های کامپیوتری و سخت افزار ایفای وظیفه کرده و مسئولیت مدیریت منابع سخت افزاری به وی سپرده شده است .برنامه نویسان کامپیوتر نیز با استفاده از نقش سیستم عامل بعنوان یک میانجی براحتی برنامه های خود را طراحی و پیاده سازی کرده و در رابطه با اجرای برنامه های نوشته شده بر روی سایر کامپیوترهای مشابه نگرانی نخواهند داشت . ( حتی اگر میزان حافظه موجود در دو کامپیوتر مشابه نباشد ) . در صورتیکه سخت افزار یک کامپیوتر بهبود و ارتقاء یابد، سیستم عامل این تضمین را ایجاد خواهد کرد که برنامه ها، در ادامه بدون بروز اشکال قادر به ادامه حیات وسرویس دهی خود باشند. مسئولیت مدیریت منابع سخت افزاری برعهده سیستم عامل خواهد بود نه برنامه های کامپیوتری، بنابراین در زمان ارتقای سخت افزار یک کامپیوتر مسئولیت سیستم عامل در این راستا اولویت خواهد داشت . ویندوز ۹۸ یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه است . سیستم عامل فوق بر روی سخت افزارهای متعدد تولید شده توسط تولیدکنندگان متفاوت اجراء می گردد. ویندوز ۹۸ قادر به مدیریت و استفاده از هزاران نوع چاپگر دیسک و سایر تجهیزات جانبی است .

سیستم عامل ( Operation System ) با حروف اختصاری OS نرم افزاری است که مسئول کنترل و بکار گیری منابع سخت افزاری مانند حافظه ، واحد پردازش مرکزی ( CPU) فضای ذخیره سازی دیسک و تجهیزات جانبی میباشد. سیستم عامل مبنایی است که برنامه های کاربردی مانند برنامه های واژه پردازی و صفحه گسترده ها بر اساس آن ساخته میشود. متداولترین سیستم عامل تا کنون Unix, Windows, OS/2 Mac OS, MS-DOS بوده اند.

اولین سیستم عاملی که به وجود آمده داس (DOS) است که پایه و مبنای بقیه سیستم عاملهاست ، یعنی داس میتواند با سخت افزار در ارتباط باشد و به صورت یک مترجم میان سخت افزار و نرم افزار عمل کند و از این طریق فرمانهای مورد نظر ما در سیستم پردازش و سپس نتیجه کار برای ما به نمایش در می آید.

سیستم عاملهای ویندوز و امثال اون هم در اصل برای اجرای دستوراتشون از داس کمک میگیرند یعنی همون فرمانهای ساده ای که تو سیستم عامل مثلا ویندوز اجرا میکنیم برای اینکه به نتیجه برسه بعد از دریافت از محیط ویندوز به فرمانهای تحت داس و سپس به کدهای قابل فهم برای ماشین تبدیل میشوند (کدهای باینری ۰ و ۱) و سپس به سخت افزار فرستاده می شوند.حالا تصور بکنید که اگه رو صفحه کلید شما فقط دو تا کلید ۰ و ۱ بود و شما می خواستید یه فرمان رو اجرا کنید چقدر باید کلید ۰ و ۱ رو میزدید، حالا فهمیدن خود کد که جای خودش رو داره.مثلا برای همین فرمان کپی خودمون تو ویندوز که فقط کافیه دستور کپی رو کلیک و بعد پیست کنیم رو ببینید چقدر طول میکشه تا به صورت دستی و کد باینری به سیستم بدیم. اینجاست که اهمیت سیستم عامل حداقل از لحاظ راحتی که کاربران دارند درک میشه. بیشتر مبحث ما مربوط میشه به سیستم عامل ویندوز.

سیستم داس این تبدیلات زبانی و مبنایی (زبان میان کاربر و ماشین) رو در زمان بسیار اندکی انجام میده و موجب صرف کمترین وقت و کمترین کار اضافی میشه ولی این قابلیت فقط برای ارتباطات میان ماشین و دستورات خشک داس تو یه محیط بسیار ساده مفیده و بازهم برای کاربران وقت گیره و کاربران عادی نمیتونند به خوبی با این سیستم کار کنند و نکته ای که باید به اون توجه داشته باشیم اینه که کاربر داس باید تمام این دستورات رو حفظنه در موقع لزوم از اونا استفاده کنه. یعنی این دستورات در دسترس کاربر نیستند و تنها چیزی که در داس مشاهده می کنید یه خط فرمانه. کل گزارشات و فرمانهای داس نوشتاره ، یعنی اون چیزی که ما میبینیم! هر چه زمان جلوتر میره احتیاجات جدید احساس میشه و بشر همواره در پی رفع نیازهای خودشه! این در مورد سیستم عاملها هم بسیار صدق میکنه ، چون هر روز پیشرفته تر میشند ولی هسته اصلی هر سیستم عامل همون داس سادست (ببینید چه کارایی با این داس میکنند). این که گفتم داس به این خاطر بوده که تاحالا که هسته سیستم عاملها بر اساس عملکردهای داس ساخته شده است و مشابه جایگذینی هم برا اون وجود ندارد.جدید ترین و آخرین ورژن داس نسخه ۶٫۲۲ است که توسط شرکت ماکروسافت منتشر شده است. هم اکنون سیستم داس رو با نام MS-DOS 6.22 می شناسند که مخفف Microsoft Disk Operating System می باشد.

MS-DOS – Microsoft Disk Operating System سیستم عامل تک کاربره با خط فرمانی که در سال ۱۹۸۱ برای کامپیوترهای شخصی آی بی ام و سازگار با آن توسط مایکروسافت منتشر شد. نسخه اصلی DOS توسط یک شرکت کوچک در سیاتل به منظور کارهای آزمایشگاهی ایجاد شده بود. از آنجا که مایکروسافت قرار بود سیستم عاملی برای IBM تهیه کند لذا آن نسخه را خریداری نمود و برنامه را تهیه کرد. مایکروسافت بعدها نگارشهای بالاتری از MS-DOS ارائه نمود. MS-DOS تا مدتها یکی از گسترده ترین سیستمهای عامل محسوب میشد.

Novell DOS هم نگارشى از DOS است که ابتدا توسط دیجیتال ریسرچ (Digital Research)طراحى شد و DR-DOS نام داشت، هم اکنون تحت مالکیت شرکت ناول درآمده Novell DOS نامیده مى شود.

داشتیم در مورد پیشرفت سیستم عامل میگفتیم!. و بعد از اینکه ماکروسافت اون سیستم رو خرید،تغیراتی بر اون اعمال کرد.که از آن جمله میتوان به نوشتن برنامه های تحت داس با رابط بصری و اجرایی بهتر برای این سیستم کرد که در آنها بعضی از فرمانها در دسترس بودند و کمی کار کاربران رو آسانتر میکردند. از آن جمله میتوان به برنامه Edit اشاره کرد که یک برنامه برای کارهای نوشتاری تحت داس است و هنوز هم موجوده.کار این برنامه این بود که یک محیط شبیه نوت پد فعلی خودمون برای کاربر ایجا میکرد که کاربر به راحتی میتونست یک متن تو اون بنویسه ، ویرایش کنه ، ذخیره کنه و … برای این برنامه گزینه هایی وجود داشت به عنوان منو که بسیاری از فرمانها رو در اختیار کاربران می گذاشت و همچنین کاربر میتوانست با فشردن میانبر هر کدام از صفحه کلید با آنها دسترسی پیدا کنه.

ولی شرکت ماکروسافت بعد ازخریدن این برنامه فکرهای بزرگتری داشت که سرانجام در سال ۱۹۹۳ اولین سیستم عامل ویندوز توسط گروه ماکروسافت (Microsoft corporation) ارائه گردید. ویندوز یک محیط رابط گرافیکى کاربر چند وظیفه اى است که در کامپیوترهاى بر پایه MS-DOSبه اجرا درمى آید. در ویندوز فهرستهاى گزینشى، نواحى پنجره اى روى صفحه نمایش، و یک ابزار نمایشى مانند ماوس به کار گرفته مى شود. برنامه هایى که بتوانند از ویژگیها و مزایاى این محیط استفاده کنند باید خاص آن طراحى شده باشند.

یه چیزی که جا افتاد ارتقای سیستم عامل از OS/2 تا Windows

در سال ۱۹۸۵ مایکروسافت و IBM با هم برای درست کردن و گسترش دادن OS/2 شریک شدند. OS/2 وارد بازار شد با یک سخت افزار که طراحی آن متعلق به IBM بود و PS/2 نام داشت. کمی بعد در فبریه سال ۱۹۸۶ مایکروسافت دوباره به واشنگتن(ردموند) تغییر مکان داد. یک ماه بعد کمپانی عمومی شد و ۶۱ میلیون دلار در $۲۱٫۰۰ در هر سهم بدست آورد.

درسال ۱۹۸۹، مایکروسافت در Comdex فراخوان انتشار Windows 3.0 را در سال ۱۹۹۱ داد. در ۱۶ می سال ۱۹۹۱ بیل گیتس به کارمندان مایکروسافت از جدایی از OS/2 خبر داد و از آن به بعد مایکروسافت روی محصول خود Windows و Windows NT kernel زوم کرد. بعضی از کسانی که با ویندوز مخالف بودند سورپرایز شدند و شروع به گفتن آن کردند که مایکروسافت در حال انجام یک فعالیت غلط است.

ولی بعد از انتشار ویندوز ورق برگشت و کاربران OS/2 به سرعت کاهش یافت و کاربران ویندوز با سرعت هر چه تمام تر افزایش یافت و تبدیل به بهترین برنامه برای PC شد. بعضی از عقاید بر این اساس بود که علم درونی ویندوز کرنل رقیب هایش را نابود می سازد و چنین هم شد. سپس در این حین کمپانی، نرم افزار Office را منتشر کرد که حاکم تمام در بیزینس شد و تمام رقبا را عقب زد.

خـــــــلاصــــــه ویندوز یک محیط رابط گرافیکى کاربر چند وظیفه اى است که در کامپیوترهاى بر پایه MS-DOS به اجرا درمى آید.

البته ویندوز هایی هم هستند که زیاد به داس متکی نباشند ، ولی اغلب ویندوز ها بر پایه داس استوار هستند.

در ویندوز فهرستهاى گزینشى، نواحى پنجره اى روى صفحه نمایش، و یک ابزار نمایشى مانند ماوس به کار گرفته مى شود. برنامه هایى که بتوانند از ویژگیها و مزایاى این محیط استفاده کنند باید خاص آن طراحى شده باشند.

از ویندوز هایی که تا العان میشناسیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

windows for workgroups : نگارشى از ویندوز که در سال ۱۹۹۲ ارائه گردید و در شبکهinternet محلى بدون نیاز بهLAN نرم افزار جداگانه، مورد استفاده قرار مى گیرد.

Microsoft windows 95 :نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال ۱۹۹۵ساخته شد.

ویندوز ۹۵ ماندگاری زیادی نداشت و اکنون تعداد معدودی از این سیستم عامل استفاده می کنند.

[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

Microsoft windows 98 : یکی از سیستم عاملهای قدیمی و پراستفاده .

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال ۱۹۹۸ساخته شد و در واقع نسخه به روز شده ویندوز ۹۸ می باشد. (این ویندوز Memphis هم نامیده می شود)

استفاده از این ویندوز به طور گسترده در جهان وجود داشت و هم اکنون هم مورد استفاده می باشد.

از امکانات این می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرورگر مستقل مایکروسافت

توانایی فرستادن و گرفتن نامه های الکترونیکی

گرافیک ۳۲ بیتی (FAT32)

حمایت کردن USB

حمایت کردن DVD

windowsupdate.microsoft.com

Microsoft windows NT : یکی از سیستم عاملهای ویندوز که بیشتر برای شبکه مورد استفاده است و در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت Microsoft corporation ارائه گردید. و جدیدترین و آخرین سیستم شرکت میکروسافت است. Windows NT بر خلاف ویندوز به وجود سیستم MS-DOSوابسته نیست به عبارت دیگر یک سیستم عامل خودکفا بوده و یک رابط گرافیکى کاربر دارد. Windows NT یک سیستم عامل چند وظیفه اى ۳۲ بیتى با ویژگیهاى شبکه سازى، چند پردازشى قرینه اى، بندکشى و امنیتى مى باشد. این سیستم عامل بر روى سخت افزارهاى متنوعى از جمله سیستم هاى برپایه ریزپردازنده هاى ۸۰۳۸۶ و ۸۰۴۸۶ و پنتیوم اینتل، ریزپردازنده هاى DEC Alpha AXP، ریزپردازنده اى MIPS، و همچنین در کامپیوترهاى چند پردازنده اى به اجرا در مى آید. Windows NT تا ۴ گیگا بایت حافظه مجازى را تحت پشتیبانى قرار داده و مى تواند برنامه هاى کاربردى OS/2, MS-DOSو POCIX××××× را به اجرا درآورد.

windows nt 5 : ویندوز ۲۰۰۰ (windows 2000)

Microsoft windows me :ویندوز me با محیطی شبیه به ویندوز ۹۸ ولی با کارایی بیشتر.

Windows Millenium Edition نسخه به روز شده ویندوز ۹۸ است که در سال ۱۹۹۹ و۲۰۰۰ عرضه شد.

[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

windows 2003 : نسخه ۲۰۰۳ ویندوز مایکروسافت مخصوص سیستم های سرور

Windows 2000 Advanced Server :

این نسخه، شامل تمامی ویژگی ها و پتانسیل های نسخه Windows 2000 Server بعلاوه امکانات اضافه دیگری است . نسخه فوق ، نیز دارای محدودیت های خاص خود است . حمایت از حداکثر هشت پردازنده و هشت گیگابایت حافظه ، نمونه هائی در این زمینه می باشند . این نسخه ، تغییراتی را درارتباط با مدل حافظه استفاده شده توسط برنامه ها، ایجاد نموده است . در این راستا سه گیگابایت ارائه و صرفا” از یک گیگا بایت برای سیستم عامل ، استفاده می شود . بدین ترتیب ، برنامه های بزرگی نظیر SQL Serevr ، از مزایای حافظه RAM بخوبی بهره مند خواهند شد . نسخه فوق ، همچنین دارای امکاناتی نظیر : کلاسترینگ (Clustering ) و Network Load Balancing Service ، است . با اینکه اکثر سرویس دهندگان NET Enterprise . ، بصورت نسخه Enterprise Edition در دسترس می باشند ، ولی این بدین مفهوم نیست که آنان نیازمند استفاده از نسخه Advanced Server می باشند . مثلا” Exchange Sever Enterprise Edition ، قادر به اجراء بر روی Windows 2000 Server است ( در چنین حالتی ، نمی توان از امکان کلاسترینگ Exchange استفاده گردد ، مگر اینکه آن را بر روی نسخه Advanced Server نصب نمود ) .

Windows 2000 Datacenter Server :

نسخه جامع و بسیار بزرگ ویندوز ۲۰۰۰ ، Windows 2000 Datacenter Server نامیده می شود. این نسخه حداکثر شصت و چهار گیگابایت حافظه اصلی (RAM) و سی و دو پردازنده را حمایت می نماید. نسخه فوق دارای تمامی قابلیت های کلاسترینگ نسخه Advanced Server و سایر پتانسیل های استاندارد می باشد. از نسخه فوق ،در محیط هائی با قابلیت های محاسباتی و عملیاتی بسیار بالا، استفاده می گردد . علاوه بر آمار شگفت انگیز نسخه فوق در رابطه با میزان حافظه و تعداد پردازنده ، ماکروسافت ادعا نموده است که زمان مفید ( Uptime ) سیستم عامل فوق ، ۹۹٫۹۹۹ % است . در صورتیکه قصد تهیه این نسخه ویندوز را داشته باشید ( بصورت قانونی ! ) و بدنبال قیمت آن می باشید ، هرگز در این راه موفق نخواهید شد. چون شما نمی توانید نسخه ای از آن را خریداری نمائید . ماکروسافت، صرفا” نسخه فوق را به تولید کنندگان سخت افزار سرویس دهنده ( معمولا” OEM نامیده شده و اقتباس شده از Original Equipment Manufactures است) عرضه می نماید . شرکت های تولید کننده ، پیکربند های خاصی را در رابطه با سخت افزار سرویس دهنده انجام و بمنظور سازگاری با DataCenter Server آن را بررسی ، تست و در ادامه سرویس دهندگان فوق ، به شرکت های متقاضی بهمراه سیستم عامل Datacenter Server فروخته می گردد . سیستم و نحوه پشتیبانی Datacenter ، نسبت به سایر نسخه های ویندوز نیز متفاوت است . ماکروسافت حمایت فنی مستقیمی در رابطه با نسخه فوق را ارائه نمی دهد. در مقابل ، OEM ، کانال ارتباطی و پشتیبانی لازم را با مشتریان مربوطه ، برقرار خوادهد کرد. یکی از نکات مهم پشتیبانی Datacenter ، عدم مجاز بودن اعمال تغییرات و اصلاح پیکربندی سخت افزار سرویس دهنده ، بدون کسب مجوز لازم از OEM است .

Microsoft Windows 2000 : سیستم عاملی برای کامپیوترهای سرور که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ عرضه شد.

Windows 2000 Server :

خانواده Windows 2000 Server سرویس دهندگان NET Enterprise . ، بر خلاف نام خود که ممکن است این تصور را ایجاد نمایند که صرفا” نیازمند استفاده از Windows .NET Server 2003 می باشند ، می توانند بر روی خانواده بزرگ Windows 2000 Server اجراء گردند. لازم به یادآوری است که برخی از سرویس دهندگان NET Enterprise . ، نظیر Exchange Server 2000 ، بر روی نسخه های Windows .NET Server 2003 ، اجراء نخواهند شد. برخی از سرویس دهندگان موجود NET Enterprise . ، همچنان بر روی نسخه ویندوز NT server 4.0 اجراء می گردند ، این نوع سرویس دهندگان دارای ویرایش های خاصی می باشند که امکان استفاده از Active Directory را برای آنان فراهم می نماید . تعداد نرم افزارها و محصولاتی که می توان آنها را بر روی Windows NT اجراء نمود ، بتدریج به سمت صفر میل خواهد کرد. در این مقاله فرض می شود که شما حداقل از نسخه Windows 2000 Server ، استفاده می نمائید. ویندوز ۲۰۰۰ دارای سه نسخه متفاوت سرویس دهنده است . تعداد نسخه های فوق را می توان از لحاظ فنی به چهار نسخه نیز تعمیم داد .( در صورتیکه سیستم عامل سرویس گیرنده Windows 2000 Professional را نیز در نظر بگیریم ) . هر نسخه بمنظور اهدافی خاص طراحی و دارای مجموعه ای ازپتانسیل ها و قابلیت های مختص بخود است .

/نسخه استاندارد سرویس دهنده ۲۰۰۰ ، ” Windows 2000 Server ” ، نامیده می شود. نسخه فوق ، نسخه پایه سیستم عامل بوده و شامل تمامی قابلیت ها و پتانسیل های لازم و مورد نیاز سرویس دهندگان NET Enterprise . ، است . هر کامپیوتر مبتنی بر سیستم عامل Windows 2000 Server دارای ویژگی هائی نظیر : یک کنترل کننده Domain مربوط به Active Directory و سرویس های ارتباطی شبکه است . نسخه فوق ، دارای محدودیت های مختص بخود است . حمایت از حداکثر چهار پردازنده و چهار گیگا بایت حافطه اصلی (RAM) ، نمونه هائی از محدودیت های نسخه فوق ، می باشد . زمانیکه برنامه ها اجراء می گردند به آنها یک فضاء ثابت حافظه و بمیزان دو گیگا بایت نسبت داده می شود . در صورتیکه کامپیوتر دارای حافظه فیزیکی کمتری باشد ، سیستم عامل از فضائی بر روی دیسک که Swap file و یا page file نامیده می شود برای ایجاد حافظه مجازی، استفاده می نماید .

Windows 2000 Advanced Server

این نسخه، شامل تمامی ویژگی ها و پتانسیل های نسخه Windows 2000 Server بعلاوه امکانات اضافه دیگری است . نسخه فوق ، نیز دارای محدودیت های خاص خود است . حمایت از حداکثر هشت پردازنده و هشت گیگابایت حافظه ، نمونه هائی در این زمینه می باشند . این نسخه ، تغییراتی را درارتباط با مدل حافظه استفاده شده توسط برنامه ها، ایجاد نموده است . در این راستا سه گیگابایت ارائه و صرفا” از یک گیگا بایت برای سیستم عامل ، استفاده می شود . بدین ترتیب ، برنامه های بزرگی نظیر SQL Serevr ، از مزایای حافظه RAM بخوبی بهره مند خواهند شد . نسخه فوق ، همچنین دارای امکاناتی نظیر : کلاسترینگ (Clustering ) و Network Load Balancing Service ، است . با اینکه اکثر سرویس دهندگان NET Enterprise . ، بصورت نسخه Enterprise Edition در دسترس می باشند ، ولی این بدین مفهوم نیست که آنان نیازمند استفاده از نسخه Advanced Server می باشند . مثلا” Exchange Sever Enterprise Edition ، قادر به اجراء بر روی Windows 2000 Server است ( در چنین حالتی ، نمی توان از امکان کلاسترینگ Exchange استفاده گردد ، مگر اینکه آن را بر روی نسخه Advanced Server نصب نمود ) .

Windows NET Server 2003

خانواده Windows .NET Server 2003 Windows .NET Server 2003 ، آخرین نسخه های تولید شده در رابطه با محصولات ویندوز شرکت ماکروسافت ، بوده و نسخه بعدی خانواده Windows 2000 ، می باشند. تمام نسخه های Windows .NET Server 2003 ، شامل گزینه های رابط کاربرWindows XP و یا themes نمی باشند . این بدین علت است که themes نیازمند منابع اضافه ای است و برای یک سرویس دهنده مناسب بنظر نمی رسد ، منابع را صرف انجام چنین عملیاتی آنهم در رابطه با بخش رابط کاربر بر روی سرویس دهنده نماید . بنابراین زمانیکه سیستم را با استفاده از ویندوز ۲۰۰۳ ، برای اولین مرتبه راه اندازی می نمائید ، از اینتر*** آن تعجب نکنید .( اینتر*** ویندوز ۲۰۰۰ را در مقابل اینتر*** جدید XP مشاهده ، خواهید کرد) . خانواده Windows .NET Sever 2003 دارای چهار نسخه متفاوت است :

Windows .NET Server 2003 ,Web Edition ، یک نسخه مناسب ، سریع و ارزان ! برای پلات فرم مبتنی بر سرویس دهنده وب است .

Windows .NET Server 2003 ,Standard Edition ، که معادل Windows 2000 Server است .

Windows .NET Server 2003 ,Enterprise Edition . که معادل Windows 2000 Advanced Sever است .

Windows .NET Server 2003 ,Datacenter Edition . که معادل Windows 2000 Datacenter Server است .

ماکروسافت ، نام Windows .NET Server 2003 را دو مرتبه قبل از عرضه آن تغییر داده است . ( Windows 2002 به Windows .NET Server و سپس به Windows .NET Server 2003 ) . در ادامه ما همچنان از اسامی کوتاه نظیر Windows .NET Standard Server نسبت به نام رسمی Windows .NET Server 2003 Standard Edition ، استفاده خواهیم کرد.

با معرفی Windows .NET Web Server 2003 ، ماکروسافت قانون ( بدعت ) مربوط به انتخاب یک نسخه بمنظور یک کار خاص را تغییر داده است . Windows .NET Standard Sever ، همچنان اولین گزینه برای اکثر برنامه ها است . Enterprise Server ، امکانات مناسبی را در رابطه با حافظه و کلاسترینگ ، اضافه نموده است .نسخه Datacenter همچنان در اختیار OEM گذاشته می شود(همانطور که دررابطه با ویندوز ۲۰۰۰ عمل می گردید) . Windows .NET Web Server ، یک ایده جدید بوده و هدف آن رقابت در جهت ارائه یک سرویس دهنده وب با قیمت مناسب! با سایر تولیدکنندگانی است که محصولات خود را نظیر سیستم عامل و یا سرویس دهنده وب، بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند ( لینوکس و Apache نمونه هائی در این زمینه می باشند) . قطعا” رقابت با تولیدکنندگانی که محصول خود را بصورت رایگان در اختیار قرار می دهند ، کار بیسار مشکلی ! بوده و می بایست برای آن تدابیر خاصی اندیشیده گردد . مثلا” قیمت ۱,۱۹۹ دلار برای هر نسخه از سرویس دهنده Windows 2000 Server ( شامل ده مجوز دستیابی کاربران ) ، یک قیمت رقابتی نمی باشد . Windows .NET Web Server ، بدنبال پرکردن این خلاء رقابتی است . نسخه فوق در عین حالیکه برخی از ویژگی های ویندوز را ندارد ولی تمامی ویژگی ها و امکانات لازم و مورد نیاز یک سرویس دهنده وب را بخوبی و با قیمت پائین ! ارائه می نماید. با اینکه تعدادی از سرویس دهندگان NET Enterprise . ، بصورت Enterprise Edition در دسترس می باشند ولی این بدان مفهوم نیست که آنان به Enterprise Server نیاز خواهند داشت . مثلا” SQL Server 2000 Enterprise Edition ، می تواند بر روی Windows .NET Standard Server ، نصب و اجراء گردد . در این راستا امکان استفاده از SQL Server Clustering ، وجود نخواهد داشت ، مگر اینکه نسخه Windows .NET Enterprise Server ، نصب گردد . Windows .NET Server ، نسخه های شصت و چهار بیتی خود را بمنظور حمایت از پردازنده جدید Itanium ، شرکت اینتل نیز ارائه نموده است . صرفا” نسخه های Enterprise و Datacenter بصورت ۶۴ بیتی ، ارائه شده اند . کامپیوترهای Itanium که بر روی آنها Windows .NET Enterprise Server اجراء می گردد ، قادر به حمایت از شصت و چهار گیگابایت حافظه اصلی می باشند . بر روی کامپیوترهای فوق در صورتیکه نسخه Datacenter نصب شده باشد ، امکان استفاده از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافطه وجود خواهد داشت .

Microsoft windows XP : یکی از جدیدترین و قویترین و پر طرفدارترین سیستم عاملها ، با امکانات فوق العلاده و محیط گرافیکی بهتر و زیباتر.

+/ Windows XP Compatibility :

طبق گفته ی مایکروسافت برای نصب ویندوز XP ما باید حداقل دارای یک کامپیوتر با سخت افزارهای زیر باشیم: پردازشگر : ۲۳۳MHz حافظه (RAM) : حداقل ۶۴MB (که البته مایکروسافت داشتن ۱۲۸MB حافظه را پیشنهاد می کند) داشتن ۱٫۵GB فضای خالی بر روی یک پارتیشن ۲GB : HARD DISK کارت گرافیک (VAG) و صفحه نمایش : با قدرت نمایش تصویر با وضوح ۸۰۰× ۶۰۰ یا بالاتر CD-ROM Drive : با قابلیت خواندن CD با سرعت۱۲X یا بیشتر صفحه کلید و : Mouse سازگار با محیط ویندوز البته گفتن این نکته ضروری است که این مشخصات، حداقل مشخصات لازم برای نصب ویندوز XP است و مسلم است که با این مشخصات ما نباید انتظار داشتن یک سرعت اجرای خوب را ازآن داشته باشیم. اما اگر خواهان داشتن یک ویندوز XP با سرعت اجرای خوب هستید سیستم شما حداقل باید مجهزبه یک پردازشگر۶۰۰MHz به همراه ۲۵۶MB حافظه باشد.

+/ Windows XP Farsi Support :

پشتیبانی ویندوز XP از زبان فارسی یکی از ویژگیهای مهم ویندوز XP پشتیبانی از زبان فارسی است. اگردرهنگام نصب ویندوزXP این قابلیت را نصب نکرده باشید بازهم قادر به اضافه کردن این قابلیت به ویندوز خود هستید. البته برای این کار حتماً باید CD ویندوزXP را داشته باشد. برای این کار شما باید به Control Panel(که از داخل منویStart قابل دسترس است) رفته و از آنجا وارد Regional Options شده سپس در پنجره بعدی بر روی گزینه Regional and Language Options کلیک کرده و در پنجره ای که باز میشود باید وارد قسمت Language شده سپس گزینه Install Files For Complex…را انتخاب کنید حال باید بر روی دکمه Apply کلیک کرده تا انتخاب شما اعما ل شود در این مرحله از شما خواسته میشود تا CD ویندوز XP را در CD-ROM قرار دهید پس از انجام این کار را انجام دادید و بر روی دکمه OK کلیک کردید تا ویندوز شروع به کپی کردن فایلهای لازم کند. بعد ازاتمام این مرحله شما می توانید وارد قسمت Languageشده و از منوی پایین افتادنی اولی Farsi واز منوی پایین افتادنی دومی Iran را انتخاب کنید حال وارد قسمت Advanced شده و در آن قسمت هم از منوی پایین افتادنی موجود Farsi را انتخاب کنید. اکنون با کلیک بر روی دکمه OK ویندوز شما زبان فارسی را هم پشتیبانی میکند . با انجام مراحل فوق الذکربا نمای کلی محیط Control Panel ویندوزXP نیز آشنا شده اید که کاملاً متفاوت با نسخه های قبلی ویندوز است ولی ممکن است که این محیط در عین زیبایی کمی کار را برای شما سخت کند زیرا شما با آن مدل قدیمی Control Panel آشنایی دارید خوب اصلاً مشکلی نیست شما می توانید در همان صفحه ی اول Control Panelبا کلیک بر رویSwitch To Classic View محیط Control Panel را به شکل ویندوزهای قبلی در آورید. حال ممکن است همین مشکل را با منوی Start هم داشته باشید برای این کار می توانید برروی منوی Start راست کلیک کرده و سپس بر روی Properties کلیک کنید و سپس در پنجره ای که باز میشود Classic Start menuرا انتخاب کرده و سپس بر روی Ok کلیک کنید.

Windows Longhorn

ویندوز لانگهورن (با نام جدید ویندوز ویستا) ویژگیهای دیداری فوقالعادهای مانند پنجرههای نیمهشفاف و ابزارهای قدرتمندتر جهت جستجوی فایلها دارد ولی تا به حال در مورد بهبود امنیت در لانگهورن و توانایی آن در ارتباط بهتر با وسایل دستی قابلحمل ،خبری داده نشده است. مایکروسافت از آغاز کار بر روی این سیستم عامل وعده داده بود که شالوده آن را بر سه ستون استوار خواهد کرد.یک موتور گرافیکی به نام Avalon ،یک فنآوری جدید به نام indigo که توانایی ارتباط برنامههای کامپیوتری و وسایل مختلف را به هم میدهد و یک سیستم ذخیرهسازی دیتا که قابلیت جستجوی بهنر را ممکن میسازد به نام winFS .ولی در مقام عمل مایکروسافت از زمانبندی خود عقب افتاد و تصمیم گرفت از ویژگی winFS چشم بپوشد و این سیستم را بهصورت یک برنامه الحاقیadds-on بعد از انتشار لانگهورن عرضه کند.پس از ۳ ستون ویندوز بعدی ،هنوز ۲ ستون پابرجا هستند.

پوسته جدید ویندوز به نام Aero تقریبا تنها نشانه موتور گرافیکی Avalon بود که کارشناسانpcworld در نسخه قبل از بتا با کد ۵۰۴۸ مشاهده کردند.در این پوسته دکمهها ،فریمهای پنجرهها ،نوارهای عنوان و آیکونها به اشکال متحرک ،سهبعدی و گاه نیمهشفاف مبدل میشوند.در واقع Aero به رابط گرافیکیinterface ویندوز حیات میبخشد.

با این که مایکروسافت از winFS صرفنظر کرده روی نحوه ارائه فایلها با فرمتNFTS کار کرده و شرایطی را فراهم کرده است که فایلها بر حسب مولف،مدل دوربین(در مورد عکسها) ، ژانر و عنوان آلبوم(در مورد فایلهای موسیقی) مرتب شوند.امکان ساخت لیستهای مجازی از فایلها هم فراهم شده است.با این ویژگی می توان برای مثال همه عکسها و یا فایلهای ورد را بصورت یکحا مشاهده کرد،صرفنظر از اینکه در کجا save شده باشند.

ویژگی دیگر این ویندوز ارتباط بهتر با تلفنهای هوشمند،دوربین ها و پخشکنندههای صوتی و همچنین بهبود بخشیدن انتقال و همزمانسازی synchronization فایلهاست. در نسخهای که تیم pcworld مشاهده کرد ،خبری از مرورگر اینترنتی ۷ نبود.البته مایکروسافت وعده داده نسخه بتای این نرمافزار را همراه لانگهورن عرضه کند. با وجود اینکه مایکروسافت برای بالا بردن ضریب ایمنی،ویژگیهایی مانند مانیتورینگ دادههای خارج سیستم(سرویسپک ۲ فقط داده های داخل سیستم را مانیتور میکند.) ،محافظت علیه برنامههای مخربmalware و امکان ایجاد اکانت کاربری محدود شده را به ابزارهای امنیتی قبلی اضافه کرده ،ولی در مجموع ابزارهای امنیتی لانگهورن همانند ویندوز xp مجهز به سرویس پک ۲ است. موتور گرافیکی Avalon در سیستمهای مجهز به کارتهای گرافیکی بهروز شده امکان می دهد که پنجره هایی چرخان،با بافت پشتزمینه و یا محو شونده ببینید.به علاوه می توانید منوها ،نوارهای عنوان و سایر اجزا را بهصورت نیمهشفاف مشاهده کنید. اما در مورد اینکه حداقل امکانات سختافزاری برای تصب و به کارگیری ویندوز لانگهورن چیست، تا به حال اظهار نظر رسمی صورت نگرفته است و مایکروسافت صرفا RAM 512 و CPU سریعتر از آنچه در سیستم عاملهای قدیمی به کار گرفته میشد ، را توصیه کرده است. گویا لانگهورن هم بهصورت ۶۴ بیتی و هم بهصورت ۳۲ بیتی منتشر خواهد شد. اما ویژگی دیگری که به تازگی به ویندوز لانگهورن اضافه شده meeting space است که یک سیستم اشتراک فایل بهصورت peer to peer است و محیط مجازیی فراهم می آورد که کاربران را قادر میسازد روی فایلها و دیتاهای به اشتراک گذاشته شده کار کنند.

تهیه و تنظیم: پوریا معدندار

منبع:behtardownload.loxblog.com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسندگان
پيوندها
آخرين مطالب
  • جی پی اس موتور
  • همسرگزینی
  • جی پی اس مخفی خودرو
  • درگاه پرداخت سپرده روشی 100%

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترین بازی ها و بهترین برنامه ها و آدرس behtardownload.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.